Kleding waar je je goed invoelt
Zorg dat je kleding draagt waarin je je goed voelt.
Passend bij jouw functie of rol
Bij een monteur verwacht de kijker een overall en bij een manager of directeur een overhemd.
Richtlijnen
Zijn er richtlijnen vanuit het bedrijf of wetgeving? Denk bijvoorbeeld aan veiligheidskleding.
Geen felle kleuren
Draag geen kleding met felle basiskleuren zoals felrood, felblauw en felgroen.
Geen drukke patronen en strepen
Drukke patronen en lijnen zorgt ervoor dat het beeld trilt (moiré). Grotere patronen en bredere strepen kunnen wel. Een krijtstreeppak kan ook.
Vermijd logo’s van kledingmerken
Tenzij het gaat om bedrijfskleding, is het belangrijk om na te denken of je logo’s van merken in de uitzending wilt hebben of niet.
Geen ritselkleding
Sommige stoffen maken meer geluid bij beweging. Vermijd deze kleding.
Ruimte voor clip headset microfoon
Bij de meeste webinars en livestreams krijgen de sprekers een headset microfoon met een beltpack. Deze beltpack wordt aan broek of riem gehangen via en clip. Met name bij een jurk is het handig om een bijpassende riem aan te doen.
Schone kleding
Logisch dat kleding schoon moet zijn, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker als je einde dag of in de avond een opname hebt, is het slim om reservekleding mee te nemen. Daar de meeste opnames bij ons aan tafel of desk zijn, gaat het met name om de bovenkleding.
Kleine oorbellen en tips voor sieraden
In verband met head set microfoons graag geen grote oorbellen in doen!
Draag sieraden verder met mate. Ze willen nog wel eens meer opvallen in beeld dan je wilt. Armbanden kunnen bij een gesprek aan een desk of tafel tik-geluiden geven.
Houd rekening met het weer
Ondanks dat er koeling is in de studio, kan het op warme dagen ook wat warmer zijn in de studio, zeker bij een langer event. Tijdens de uitzending moet de koeling uit i.v.m. het geluid namelijk.
Houd rekening met tijdloosheid
Indien een video (in de replay bijvoorbeeld) lang mee moet gaan, is het slim om je kleding ‘seizoenneutraal’ te kiezen, zodat de video er altijd actueel uitziet.